Святитель Афанасий Великий, епископ Александрийский – богослов, апологет, толкователь, один из великих отцов Церкви, принадлежавший к Александрийской школе патристики. Известен как один из наиболее энергичных противников арианства. К 350 году он остался единственным христианским епископом неарианского толка в восточной половине Римской империи. Непреклонно противостоявший влиятельному арианскому духовенству и четырём императорам, несколько раз изгонялся с кафедры, Афанасий Александрийский был известен как «Athanasius contra mundum» (Афанасий против всего мира).
Столп был еси православия, Божественными догматы подтверждая Церковь, священноначальниче Афанасие: Отцу бо Сына Единосущна проповедав, посрамил еси Ария. Отче преподобне, Христа Бога моли даровати нам велию милость.
Православия насадив учения, злославия терния изсекл еси, умножив семя веры одождением Духа, преподобне, темже тя поем, Афанасие.
Делы возсияше православия, все погасивше злословие, победителие, победоносцы бысте, благочестием вся обогативше, Церковь вельми украсивше, достойно обретосте Христа Бога, дарующаго нам велию милость.
Священноначальницы величайшии благочестия и доблии поборницы Церкве Христовы, вся соблюдите, поющия: спаси, Щедре, верою чтущия Тя.
О всесвятии отцы Афанасие и Кирилле, теплии наши заступницы, ересей потребители, благочестия защитители, недужным врачеве, в бедах помощницы и всем притекающым к вам теплии предстатели, помозите нам, грешным, в сем житии, и умолите Господа Бога даровати нам грехов оставление и Царствия Небеснаго наследие, да всегда прославляем Отца и Сына и Святаго Духа, и ваше милостивное предстательство, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Величаем вас, святителие велиции Афанасие и Кирилле, и чтим святую память вашу вы бо молите за нас Христа Бога нашего.
- «Житие Антония Великого» — святитель Афанасий Великий
- «Наставления деве» — святитель Афанасий Великий
- «О воплощении» — святитель Афанасий Великий
- «Окружное послание против ариан» — святитель Афанасий Великий
- «Письмо к Драконтию» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к Аммуну монаху» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к Руфиниану» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к пресвитерам Иоанну и Антиоху» — святитель Афанасий Великий
- «Предуведомление о псалмах» — святитель Афанасий Великий
- «Пятое Праздничное послание» — святитель Афанасий Великий
- «Канон библейских книг. Из 39 праздничного послания» — святитель Афанасий Великий
- «Толкование на слова: «Все предано Мне Отцем Моим, и никто не знает Сына, кроме Отца; и Отца не знает никто, кроме Сына, и кому Сын хочет открыть» (Мф.11:27)» — святитель Афанасий Великий
- «Слово на язычников» — святитель Афанасий Великий
- «Слово о воплощении Бога-Слова, и о пришествии Его к нам во плоти» — святитель Афанасий Великий
- «Послание на ариан. Слово первое» — святитель Афанасий Великий
- «Послание на ариан. Слово второе» — святитель Афанасий Великий
- «Послание на ариан. Слово третье» — святитель Афанасий Великий
- «Послание на ариан. Слово четвертое» — святитель Афанасий Великий
- «Защитительное слово против ариан» — святитель Афанасий Великий
- «Защитительное слово Афанасия, архиепископа александрийского, перед царем Констанцием» — святитель Афанасий Великий
- «Защитительное слово, в котором Святитель Афанасий оправдывает бегство свое во время гонения, произведенного дуком Сирианом» — святитель Афанасий Великий
- «История ариан» — святитель Афанасий Великий
- «Слово о чуде, бывшем в городе Берите от иконы Господа нашего Иисуса Христа, истиннаго Бога нашего» — святитель Афанасий Великий
- «Толкование на псалмы» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к Маркеллину об истолковании псалмов» — святитель Афанасий Великий
- «Из Бесед на Евангелие от Матфея» — святитель Афанасий Великий
- «О девстве, или о подвижничестве» — святитель Афанасий Великий
- «Праздничные (Пасхальные) послания» — святитель Афанасий Великий
- «Из толкования на Евангелие от Луки» — святитель Афанасий Великий
- «Свиток к антиохийцам» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к императору Иовиану» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к Епископам африканским» — святитель Афанасий Великий
- «Окружное послание» — святитель Афанасий Великий
- «Послания к Серапиону, епископу Тмуисскому» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к Эпиктету, Епископу коринфскому, против еретиков» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к Епископу и исповеднику Аделфию, против ариан» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к Максиму философу» — святитель Афанасий Великий
- «Послание о постановлениях Никейского Собора» — святитель Афанасий Великий
- «О Дионисии, епископе Александрийском» — святитель Афанасий Великий
- «Послание о Соборах, бывших в Аримине италийском и в Селевкии исаврийской» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к инокам» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к подвизающимся в иноческой жизни» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к Авве Орсисию» — святитель Афанасий Великий
- «Послание к пресвитеру Палладию» — святитель Афанасий Великий
- «Против Аполлинария. Книга первая» — святитель Афанасий Великий
- «Против Аполлинария. Книга вторая. О спасительном пришествии Христовом» — святитель Афанасий Великий
- «Изложение веры» — святитель Афанасий Великий
- «Слово Пространнейшее о вере» — святитель Афанасий Великий
- «Символ веры Афанасия Александрийского» — святитель Афанасий Великий
- «Символ, рекше Исповедание, иже во святых Отца нашего Афанасия, Патриарха Александрийскаго» — святитель Афанасий Великий
- «Жизнь и наставления преподобной Синклитикии Александрийской» — святитель Афанасий Великий
© Миссионерско-апологетический проект «К Истине», 2004 — 2019
Б о́же оте́ц на́ших, / творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости, / не оста́ви ми́лость Твою́ от нас, / но моли́твами их // в ми́ре упра́ви живо́т на́ш.
Д е́лы возсия́вше правосла́вия, / все погаси́вше злосла́вие, / победи́телие, победоно́сцы бы́сте, / благоче́стием вся обогати́вше, / Це́рковь вельми́ украси́вше, / досто́йно обрето́сте Христа́ Бо́га, // да́рующаго нам ве́лию ми́лость.
С вященнонача́льницы велича́йшии благоче́стия, / и до́блии побо́рницы Це́ркве Христо́вы, / вся соблюди́те пою́щия: / спаси́, Ще́дре, // ве́рою чту́щия Тя.
П равосла́вия насади́в уче́ния, / злосла́вия те́рние изсе́кл еси́, умно́жив се́мя ве́ры одожде́нием Ду́ха, преподо́бне, // те́мже тя пое́м, Афана́сие.
15 мая вся православная церковь празднует день Святителя Афанасия, Патриарха Александрийского.
Из книги: «Святители Афанасий и Кирилл, Патриархи Александрийские. Акафист. Жития»
. В годы жизни святителя Афанасия Александрия была центром умственной жизни древнего мира. Во всех сферах мировой жизни совершался великий переворот вследствие смены язычества христианством.
. Еще в отроческие годы святого Афанасия Господь открыл в нем великого служителя Церкви Христовой. Однажды будущий святитель со сверстниками играл на берегу моря. Во время игры дети-христиане решили крестить своих товарищей язычников. Так как святой Афанасий, особенно любивший посещать храм Божий, лучше других знал церковное Богослужение, то его избрали «епископом».
Совершая крещение товарищей, святой Афанасий произносил слова в полном соответствии с церковным уставом. Затем он сказал «новокрещенным» поучение. Все это с большим удивлением наблюдал находившийся поблизости епископ Александрийский Александр (312–326 гг.). Побеседовав с отроками, он признал крещение действительным и дополнил его миропомазанием.
МОЛИТВА СВЯТИТЕЛЮ АФАНАСИЮ АЛЕКСАНДРИЙСКОМУ
СВЯТИТЕЛЮ АФАНАСИЮ ВЕЛИКОМУ, АРХИЕПИСКОПУ АЛЕКСАНДРИЙСКОМУ
Столп был еси православия, / Божественными догматы утверждая Церковь, / священноначальниче Афанасие: / Отцу бо Сына Единосущна проповедав, / посрамил еси Ария. / отче преподобне, / Христа Бога моли / даровати нам велию милость.
Православия насадив учение, / злославия терния изсекл еси, / умножив семя веры одождением Духа, преподобне, / темже тя поем, Афанасие.
Святитель Кирилл Александрийский — один из наиболее значительных богословов своего времени, обличитель несторианства, создатель христологической доктрины, автор большого количества трудов, посвященных библейской экзегезе, апологетике и догматике. Покровитель миссионеров и апологетов. Его просят в молитве о вразумлении ближних, попавших в сектанты и иноверие.
Православия наставниче, благочестия учителю и чистоты, вселенный светильниче, архиереов богодухновенное удобрение, Кирилле премудре, ученьми твоими вся просветил еси, цевнице духовная, моли Христа Бога спастися душам нашим.
Бездну нам учений богословия источил еси яве от источник Спасовых, ереси погружающую, блаженне Кирилле, и стадо невредимо от треволнений спасающую, странам бо всем наставник, преподобне, яко Божественная являя.
Делы возсияше православия, все погасивше злословие, победителие, победоносцы бысте, благочестием вся обогативше, Церковь вельми украсивше, достойно обретосте Христа Бога, дарующаго нам велию милость.
Священноначальницы величайшии благочестия и доблии поборницы Церкве Христовы, вся соблюдите, поющия: спаси, Щедре, верою чтущия Тя.
О всесвятии отцы Афанасие и Кирилле, теплии наши заступницы, ересей потребители, благочестия защитители, недужным врачеве, в бедах помощницы и всем притекающым к вам теплии предстатели, помозите нам, грешным, в сем житии, и умолите Господа Бога даровати нам грехов оставление и Царствия Небеснаго наследие, да всегда прославляем Отца и Сына и Святаго Духа, и ваше милостивное предстательство, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Величаем вас, святителие велиции Афанасие и Кирилле, и чтим святую память вашу вы бо молите за нас Христа Бога нашего.
- Молитва святителю Кириллу Александрийскому. Святитель Кирилл Александрийский — один из наиболее значительных богословов своего времени, обличитель несторианства, создатель христологической доктрины, автор большого количества трудов, посвященных библейской экзегезе, апологетике и догматике. Покровитель миссионеров и апологетов. Его просят в молитве о вразумлении ближних, попавших в сектанты и иноверие.
- «Беседа, произнесенная в Ефесе» — святитель Кирилл Александрийский
- «Беседа, произнесенная в Ефесе во время Священного собрания, по низложении Нестория» — святитель Кирилл Александрийский
- «Беседа, произнесенная в Ефесе, в день святого Евангелиста Иоанна» — святитель Кирилл Александрийский
- «Двенадцать глав против тех, которые дерзают защищать мнения Нестория как правые» — святитель Кирилл Александрийский
- «Защитительная речь к императору Феодосию» — святитель Кирилл Александрийский
- «Изъяснение двенадцати глав, изложенное в Ефесе, когда Святой Собор потребовал яснейшего изложения их» — святитель Кирилл Александрийский
- «На Святой Символ» — святитель Кирилл Александрийский
- «О воплощении Бога Слова» — святитель Кирилл Александрийский
- «Послание в Келестину, епископу Римскому» — святитель Кирилл Александрийский
- «Послание к Евоптию против опровержения двенадцати глав, составленного Феодоритом» — святитель Кирилл Александрийский
- «Послание к Иоанну, епископу Антиохийскому, отправленное с Павлом, епископом Эмесским» — святитель Кирилл Александрийский
- «Послание к Иоанну, епископу Антиохийскому, и к Собору, собравшемуся в Антиохии» — святитель Кирилл Александрийский
- «Послание к Несторию» — святитель Кирилл Александрийский
- «Послание к Несторию об отлучении» — святитель Кирилл Александрийский
- «Поучение, произнесенное к народу 23 апреля [433 г.]» — святитель Кирилл Александрийский
- «Правила» — святитель Кирилл Александрийский
© Миссионерско-апологетический проект «К Истине», 2004 — 2019
31 января (18 января по старому стилю) Православная Церковь совершает празднование памяти святителей Афанасия (ок. 295-373 гг.) и Кирилла (между 370-380 гг.-444 г.) Александрийских. Это празднование было установлено в Константинополе.Святители Афанасий и Кирилл известны прежде всего борьбой против искажений православного вероучения. В песнопениях, посвященных святителям, мы можем слышать такие слова: «Гонения претерпел еси и беды подъял еси, Богоглаголиве преподобне Афанасие, дондеже лесть прогнал еси Ариеву безбожную и стадо твое от нечестия спасл еси, Единосущнаго Отцу догматствуя Сына же и Духа православно, священнодейственне всеблаженне» и «От Христовы Церкве мысленныя волки, Кирилле, отгнал еси жезлом учений твоих, и сию окрест оградил еси словес утверждении и представил еси Христу, недвижиму и непоколебиму. Егоже моли от тли и бед избавити верою совершающия всечестную память твою».
Также Арий отождествлял понятия «рождение» и «творение». Даже когда речь шла о рождении Сына Отцом, Арий и его сторонники понимали это как указание на творение Сына. Ариане считали, что если бы Бог действительно родил Сына, то значит произошло бы разделение в Боге, ведь Бог должен в таком случае отдать часть Своей сущности Сыну. В таком случае необходимо было признать или возможность разделения в Боге (а значит изменения сущности Бога) или признать наличие двух равных Богов — Отца и Сына (что было с точки зрения ариан явным многобожием недопустимым в христианстве).
Идеи Ария произвели столь большой резонанс в Церкви, что для их рассмотрения император Константин I Великий в 325 г. созвал собрание епископов всей Церкви, впоследствии известном как I Вселенский собор в Никее (Никея — город, где проходили заседания собора). На этом соборе присутствовал и святой Афанасий, тогда еще диакон и помощник святителя Александра Александрийского, приемником которого на епископской кафедре он стал впоследствии. С тех пор святой Афанасий стал самым ярким и непримиримым борцом с арианством. Чтобы заставить святителя замолчать его противники использовали даже самые нечестные способы и обвинения. Но именно вера Афанасия стала верой всей Церкви.
В чем состояла опасность арианства и почему святитель Афанасий и многие другие отцы Церкви выступили с осуждением этой ереси? Во-первых, ариане отвергали веру в единство Святой Троицы. Богом в собственном смысле являлся только Бог-Отец, Сыну и Духу отводилось место, хотя и высших, но все же творений. Во-вторых, учение о Сыне Божием, как о тварном существе, влекло идею о Его изменяемости (неизменяем только вечный Бог) и возможности выбора зла (если Сын — одно из творений, значит Он также может быть повержен злу, как и все творение). Но Бог по предведению узнал, что Сын сохранит Свою волю благой и безгрешной, поэтому через Сына и был сотворен мир и совершено спасение.
Все это было серьезнейшим искажением христианской веры. С другой стороны заблуждения Ария стали причиной выработки более точной богословской терминологии и подробного объяснения важнейших аспектов вероучения.
Святитель Кирилл Александрийский жил позже святителя Афанасия, но занимал туже самую епископскую кафедру. В то время в Церкви возникла новая ересь, названная впоследствии несторианством (по имени ее главного выразителя — Нестория, архиепископа Константинопольского). Столичный архиепископ Несторий высказал мнение, что нельзя именовать Деву Марию Богородицей, потому что она родила не Бога, а простого человека. То есть, от Девы родился простой человек Иисус, в котором пребывал Сын Божий и именно поэтому Иисус сохранил полное послушание Отцу. Для Нестория и неприемлемы такие выражения как: Бог родился от Девы, Бог страдал на кресте и умер… Если Бог рождается, страдает и умирает – значит Бог подвержен изменениям, что противоречит вере в вечного и неизменного Бога. Поэтому единство Христа было лишь видимым. Произнося слово «Христос» следует подразумевать отдельно Бога-Слово и отдельно человека Иисуса.
Оппоненты Нестория и прежде всего святитель Кирилл Александрийский увидели в этом учении искажение веры в Воплощение Сына Божия. Если говорить совсем просто, то Бог-Слово соединился с человеком в духовном смысле, по благодати, также как Бог соединяется и пребывает в святых. Противники несторианства указывали, что новое учение ставит под удар веру Церкви в истинное Боговоплощение: как Бог мог спасти человека, если Сам не стал истинным человеком?
Можно вспомнить ответ апостола Петра на вопрос Христа ученикам: а вы за кого почитаете Меня? Симон же Петр, отвечая, сказал: Ты – Христос, Сын Бога Живаго (Мф. 16, 15-16). К кому обращается апостол Петр – к человеку Иисусу, в котором пребывает Бог или к единому воплощенному Сыну Божию Господу Иисусу? Святитель Кирилл преследовал туже цель, что и святитель Афанасий Александрийский в полемике с арианами: показать, что спасение человека осуществляется Сыном Божиим, который есть истинный Бог, единосущный Отцу, в воплощении ставший истинным человеком.
Совершая празднование памяти святителей Афанасия и Кирилла Церковь призывает каждого верующего хранить православную веру, очищенную от заблуждений и ересей. Ведь именно защитой подлинного православного вероучения и занимались два великих Александрийских святителя. Это еще одно напоминанием всем о необходимости чтения святоотеческих творений, которые помогут нам отделять истину от заблуждения. Ведь наша вера, должна быть верой отцов Церкви.
Святой Афанасий родился в Александрии; мать его, подобно Анне, которая привела сына своего Самуила в храм Господень (1 Цар. 1:28), так же привела его к св. Александру, патриарху Александрийскому, и отдала в храм на служение Богу. И он стал при храме проводить свою жизнь, ревностно исполняя заповеди Божии.
В 319 г. патриарх рукоположил его в диакона Александрийской Церкви. Уже в это время святитель Афанасий стал писать сочинения. Будущий святитель видел, что нет у новопришедших в Церковь Христову ревности, нет у них истинного благочестия, многие из них искали славы для себя, пустословили, празднословили и все языческие обычаи, которые были раньше у них, переносили в христианскую жизнь. Объявился некий Арий, который хулил Христа, уничижал Матерь Божию и возмущал народ, уча народ добиваться чести, славы, проникать и в Церковь, достигать священства и даже архиерейства. И многие его слушали и становились последователями этой ереси – арианами. И эта ересь так распространилась, что чуть не захлестнула всю Церковь – великая была брань. В 325 г. святитель Афанасий был на Никейском Соборе, где выступал против Ария.
В 326 г. по смерти Патриарха Александра святитель Афанасий был избран на Александрийскую кафедру. Епископом Афанасий объезжал церкви, много выступал, боролся против ариан, писал, обличал их, и восстали против него все неистинные христиане и стали на него клеветать. В то время царствовал Константин Великий (306–337 гг.), он считался покровителем Церкви Христовой. Он хорошо понимал военную стратегию, дипломатию, государственные дела, но дел церковных и проповеди Евангелия не знал, поэтому колебался между арианством и православием.
Пользуясь добротой и простотой императора, еретики окружили весь его двор, проникли во все должности и стали нашептывать ереси и неправды и вводить расколы. Они обвиняли архиепископа Афанасия, что он плохой человек, что он не слушается царя, взимает налоги отдельно от царской казны и совершает нехорошие дела, что он и чародей, и преступник, и блудник. Император видел великую распрю, вражду, старался водворить мир, но бывали такие времена, что могла открыться война, тогда он предлагал святителю Афанасию на время удалиться куда-нибудь. И большую часть своего долгого правления святитель провел в изгнании, и тогда нередко он пользовался поддержкой монахов, был в дружбе с обоими отцами монашества – святыми преподобными Антонием и Пахомием.
В особенности старались еретики и злые люди обвинить святого Афанасия в том, что он не слушает повелений императора, не обращает внимания на его предписания, не принимая Ария в церковное общение, что он колдун и чародей, сами будучи явными чародеями, и что посредством какой-то мертвой руки, якобы принадлежавшей клирику Арсению, творит чарования. Император повелел провести расследование. Арсений был клириком, чтецом, совершив какой-то проступок, он долго скрывался, а когда молва об этом стала распространяться везде, то у него проявилось чувство правды, справедливости, потому что невиновен был святитель Христов Афанасий, да и сам Арсений совершенно не пострадал, не ему отрубили руку, другого человека где-то нашли судьи-злодеи, хотя многие из них были епископы. Соболезнуя о своем отце и благодетеле и скорбя сердцем о том, что истина беззаконно побеждается ложью, он тайно пришел к самому Афанасию, припадая к его честным ногам Блаженный Афанасий, радуясь прибытию Арсения, повелел ему до суда никому не показываться.
Когда умер Константин Великий и престолом завладел его второй сын Констанций, то весь двор императорский перешел на сторону ариан. Они стали гнать христиан православных, епископов ссылать, ставить на престолы нечестивых людей, коварных, блудников, еретиков, которые Иисуса Христа не признавали за Бога. И пришлось святителю Афанасию бежать в Рим, где три года находился.
Потом Господь рассудил все судом Своим: наказал Ария и еретиков, и нечестивый царь погиб. После него два года царствовал Юлиан Отступник, за ним вступил Иовиниан благочестивый, потом Валент, который, хотя и много зла творил Церкви, но, испугавшись мятежа александрийцев, позволил святителю Афанасию вернуться и безбоязненно управлять Александрийской Церковью. И описывается в житии святителя Афанасия, что последнее время своей жизни он жил в мире и спокойствии, почил о Господе 2 мая 373 г. в возрасте 76 лет.
46 лет святитель Афанасий был епископом города Александрии и много раз изгонялся с кафедры и возвращался обратно, потому что ариане, называющие себя христианами, верующими в Евангелие, искали, придумывали вину, чтобы осудить и предать смерти святителя. А Господь, возвещая Евангелие, не проповедовал убивать врагов своих; эти же злодеи притворно приняли Крещение, христианство и веровали без благочестия.
Св. Кирилл происходил из знатной и благочестивой христианской семьи. Он изучил светские науки, в том числе и философию, но больше всего стремился приобрести знание Священного Писания и истин христианской веры. В юности св. Кирилл вступил в скит святого Макария в Нитрийских горах, где пробыл шесть лет. Патриарх Александрийский Феофил (385–412 гг.) посвятил его в сан диакона, причислил к клиру и, видя его одаренность, поручил произносить проповеди.
По смерти патриарха Феофила св. Кирилл единодушно был избран на патриарший престол Александрийской Церкви. Удаляя из среды своей паствы врагов св. веры – иудеев и язычников, св. Кирилл заботился и об утверждении своих пасомых в вере и благочестии. Его пламенная ревность о чистоте христианского учения и непреклонная твердость в защите веры особенно обнаружились в борьбе с Несторием, возмутившим своей ересью Церковь. Святитель Кирилл писал увещевательное послание к Несторию и письма императору Феодосию Младшему, Папе Целестину I и в разные монастыри, опровергая мнения Нестория и излагая истинное христианское учение о воплощении Сына Божия. На III Вселенском Соборе, созванном в 431 г. в городе Ефесе, святитель Кирилл был председателем. Скончался святитель в 444 г.
Святителям Афанасию и Кириллу, архиепископам Александрийским, установлено совместное празднование в знак глубокой благодарности Святой Церкви за многолетние неустанные труды в утверждении догматов Православной веры и ревностной защиты их от еретических учений.
Сведения о святителе Афанасии помещены 2 мая, о святителе Кирилле – 9 июня.
Тропарь святителям Афанасию и Кириллу Александрийским, глас 4
Б оже отец наших,/ творяй присно с нами по Твоей кротости,/ не отстави милость Твою от нас,/ но молитвами их// в мире управи живот наш.
Ин тропарь святителям Афанасию и Кириллу, архиепископам Александрийским, глас 3
Видео (кликните для воспроизведения). |
Б о́же оте́ц на́ших, / творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости, / не оста́ви ми́лость Твою́ от нас, / но моли́твами их // в ми́ре упра́ви живо́т на́ш.
Д е́лы возсия́вше правосла́вия, / все погаси́вше злосла́вие, / победи́телие, победоно́сцы бы́сте, / благоче́стием вся обогати́вше, / Це́рковь вельми́ украси́вше, / досто́йно обрето́сте Христа́ Бо́га, // да́рующаго нам ве́лию ми́лость.
С вященнонача́льницы велича́йшии благоче́стия, / и до́блии побо́рницы Це́ркве Христо́вы, / вся соблюди́те пою́щия: / спаси́, Ще́дре, // ве́рою чту́щия Тя.
Ин кондак Афанасию, глас 2:
П равосла́вия насади́в уче́ния, / злосла́вия те́рние изсе́кл еси́, умно́жив се́мя ве́ры одожде́нием Ду́ха, преподо́бне, // те́мже тя пое́м, Афана́сие.
+7 (8452) 23-04-38,
23-77-23, [email protected].
Учредитель — Централизованная православная религиозная организация Саратовская Епархия Русской Православной Церкви (Московский Патриархат)
Свидетельство о регистрации СМИ Эл № ФС77-71197 от 27 сентября 2017 г. (Роскомнадзор)
Главный редактор портала «Православие и современность» — Н.А. Горенок.
Перепечатка в интернете разрешена при условии наличия активной ссылки на сайт «Православие и современность».
Перепечатка материалов портала в печатных изданиях (книгах, прессе) возможна только с письменного разрешения редакции.
©2004—2019 Информационно-издательский отдел Саратовской епархии — Все права защищены
Православный Календарь » Акафисты » Акафист святителям Афанасию Великому и Кириллу, архиепископам Александрийским
Избрании от Небеснаго Пастыреначальника отцы наша, пресветлая двоице святителие Афанасие и Кирилле, великаго Александрийскаго града первопрестольницы, оружием креста и молитвы враги Церкве Христовы победившии, песньми духовными восхваляем вас, святых заступников наших. Вы же яко имущии дерзновение ко Господу, молитеся за Церковь Православную, за град ваш и вся люди с любовию зовущия:
Радуйтеся, святители Афанасие и Кирилле, Православия столпи непоколебимии и богомудрии учители.
Видя Сердцеведец Господь твердое твое изволение, мудрость и благочестие, поставляет тя, отче Афанасие, на свещнице Церкве Александрийския, да свет святаго Евангелиа возсияет во странах Востока и просвещеннии тобою людие воспевают Богу хвалебную песнь: Аллилуиа.
Разумом светлым и сердцем чистым изволению Божию повинувшеся, иго Христово благое вземше, по стопам апостолов последовали есте на нивы духовныя, отцы наши Афанасие и Кирилле, обильно сеюще слово Божие, просвещающе паству свою благодатию и в вере истинней утверждающе многих. Темже и мы, вашими богомудрыми ученьми просвещаемии, взываем сице:
Радуйтеся, издетска Богом благословеннии.
Радуйтеся, в истинней простоте и безмолвии пожившии.
Радуйтеся, от юности себе Богу посвятившии.
Радуйтеся, еще во отрочестве любовию к слову Божию напоеннии.
Радуйтеся, житие иноческое возлюбившии.
Радуйтеся, Господеви верно послужившии.
Радуйтеся, благодать священства достойно восприявшии.
Радуйтеся, безкровную жертву о людех приносившии.
Радуйтеся, пастыри и учители Церкве премудрии.
Радуйтеся, апостолов достойнии преемницы.
Радуйтеся, неумолкающии глашатаи истиннаго благочестия.
Радуйтеся, града Александрии щите и ограждение.
Радуйтеся, святители Афанасие и Кирилле, Православия столпи непоколебимии и богомудрии учители.
Силою разума своего, просвещеннаго благодатию, Троицу Единосущную: Отца Безначальнаго, Сына же воплощеннаго и Духа Всесвятаго проповедал еси, блаженне Кирилле, явив же ся Богородицы поборник и защитник от еретических учений. Мы же тя, яко божественнаго тайнописца Пребожественныя Троицы прославляем и твоим учением осиявшеся, воспеваем прославльшему тя Христу Богу: Аллилуиа.
Бурю злобы и ненависти воздвиже диавол, ища арианским зловерием погубити Церковь Христову чрез соблазненных им. Ты же, отче Афанасие, слово спасения в Никеи на Первем Вселенстем Соборе велегласно возгласил еси, Ариева мнения вся упразднил еси, и Святыя Троицы державу во всем мире проповедал еси. Темже во вся концы земли истинную веру благовествовал еси, верныя же научая Богу, Содетелю всех, с любовию воспевати: Аллилуиа.
Боготечная звезда, возсиявшая во Александрии, явился еси, святителю Кирилле, просвещаемый от Солнца Правды Христа Бога, своим немерцающим светом озаряющий страны Востока и якоже звезда Вифлеемская, верный путь ко Христу показал еси, да просвещеннии тобою людие воспоют Ему благодарственную песнь: Аллилуиа.
Проповедник истиннаго учения о Христе и Пречистей Его Матере миру явился еси, святителю отче Афанасие, силою благодатнаго слова твоего и богодухновенных писаний лесть богохульную Ария посрамил еси и многия беды от врагов Православия претерпел еси: изгнание неправедное от престола Александрийска, темничное заключение и гонения. Сего ради вси зряще тя, яко пастыря добраго, душу свою за овцы полагающаго, возопиим Богу прославляющему святыя Своя: Аллилуиа.
Возсияли есте яко светила на небе церковнем, святители Афанасие и Кирилле, подвигом жития вашего показующе всем верным путь к незаходимому Свету Христу. Темже молим вас, помозите тму неверия и развращения в мире Божием разгнати, да вси любящии и чтущии Бога в духе и истине, взывают вам сице:
Радуйтеся, весь мир словесы вашими озарившии.
Радуйтеся, податели света Христова народом православным.
Радуйтеся, звезды светлыя, освещающия нас в нощи греховней.
Радуйтеся, Церкве Христовы незаходимое сияние.
Радуйтеся, истинныя веры ревнители.
Радуйтеся, яко во всех странах Востока изыде вещание учения вашего.
Радуйтеся, во изгнании и гонении от еретиков Бога благодарившии.
Радуйтеся, поношения многая от них мужественно претерпевшии.
Радуйтеся, поборницы веры во Христа неустрашимии.
Радуйтеся, всех, за истину гонимых, прибежище.
Радуйтеся, всем нам отцы духовнии и наставницы благочестия.
Радуйтеся, путеводители наши во Отечество Небесное.
Радуйтеся, святители Афанасие и Кирилле, Православия столпи непоколебимии и богомудрии учители.
Хотяще изгнати тя с престола Церкве Александрийския, еретицы оклеветаша тя, святителю отче Кирилле, пред царем Феодосием. Егда же сей добрее твое житие уведе, абие посрами клеветавших и соборище их еретическое разгна, еретика же Нестория с патриаршаго престола Царьграда сверже, тя же постави главою Вселенскаго Собора во Ефесе. Ты же, отче святый, ересь Нестория на Соборе посрамив, Богородицу и Матерь Света возвеличил еси и Бога прославил еси, воспевая Ему благодарственную песнь: Аллилуиа.
Странно и дивно воистинну есть видети, како новая буря прииде на Церковь Божию, егда царь Иулиан вся идольская капища отверзе, жертвы ложным богам творя. И паки на тя, святителю Афанасие, воста, яко врази веры Христовы рекоша царю: «Аще Афанасиа не погубиши, несть мощно христианство извести». Ты же, отче святый, прерочествовал еси, яко сей мятеж скоро разрушится и противоборствовал еси богоотступнику Иулиану, умоляюще Господа и Пречистую Его Матерь разрушити злое его на христиан умышление, да вси вернии благодарно поют Богу песнь: Аллилуиа.
Всякое естество ангельское удивися славному житию твоему на земли, святителю отче Кирилле, ибо показа тя Господь твердаго заступника Православия. Ты бо повсюду Евангельския истины возвещал еси, верных утешая и тако сохранял еси их от еретических учений. Темже и ныне не оставляй нас, грешных, но всех чад Божиих в православии и единомыслии утверди, да в радости духовней воспоем Троице Святей благодарственную песнь: Аллилуиа.
Спасти хотя стадо Христово от погибели, святителю Афанасие, не убоялся еси прещений царских, ни клевет от еретиков, ни заключения темничнаго, но вся сия, яко доблий воин Христов претерпев, не преставал еси просвещати паству твою, моля ученики твоя твердо стояти во истинней вере, ниже козней вражиих устрашатися, но и в скорбех и напастех за вся благодарити Бога, поюще Ему песнь: Аллилуиа.
Пение молебное наше, во храме пред чудотворною иконою вашею приносимое днесь, милостиво услышите, святители Христовы Афанасие и Кирилле, и требующым вашея благодатныя помощи будите предстатели и молитвенницы, вся благая им дарующе: недужным исцеление, скорбящым утешение, в напастех сущым избавление, да о вас радующеся и Бога славяще, воспоем Ему: Аллилуиа.
Благодать, данную вам от Бога ведуще, память вашу общую празднуем, святители Христовы Афанасие и Кирилле, и усердно к вашему честному образу притекающе, предстательством вашим, яко необоримою стеною ограждаемся, явистеся бо нам целители недугов, наставницы заблуждших и скории помощницы всем призывающым вас и воспевающым Христу Богу песнь: Аллилуиа.
О пастыри наши всехвальнии, святители Афанасие и Кирилле, приимите малое сие моление наше, от умиленнаго сердца вам приносимое, испросите нам у Христа Бога утверждение в вере истинней, еже ходити нам в заповедех Господних безпорочно, и к Царствию Небесному предстательством вашим приведите всех, да сподобимся радостно воспевати вкупе с вами победную песнь: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1 -й икос: «Избрании от Небеснаго Пастыреначальника. » и 1-й кондак: «Ангели земнии. »
О всесвятии отцы Афанасие и Кирилле, теплии наши заступницы, ересей потребители, благочестия защитители, недужным врачеве, в бедах помощницы и всем притекающым к вам теплии предстатели, помозите нам, грешным, в сем житии, и умолите Господа Бога даровати нам грехов оставление и Царствия Небеснаго наследие, да всегда прославляем Отца и Сына и Святаго Духа, и ваше милостивное предстательство, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Величаем Тя, Живодавче Христе,
и почитаем вси Пречистаго лика Твоего
преславное изображение
Тропарь, глас 2
Пречистому Твоему образу покланяемся, Благий,/ просяще прощения прегрешений наших, Христе Боже:/ волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест,/ да избавиши яже создал еси от работы вражия./ Тем благодарственно вопием Ти:/ радости исполнил еси вся, Спасе наш,// пришедый спасти мир.
Кондак, глас 2
Неизреченнаго и Божественнаго Твоего к человеком смотрения,/ неописанное Слово Отчее,/ и образ неписанный,/ и богописанный победителен,/ ведуще неложнаго Твоего воплощения,// почитаем, того лобызающе.
Молитва
О Преблагий Господи Иисусе Христе, Боже наш! Ты древле человеческаго естества Твоего лице пресвятою водою омыв и убрусом отер, чудесне оное на том же убрусе изобразити и Едесскому князю Авгарю во исцеление недуга его послати благоволил еси. Се и мы ныне, грешнии раби Твои, душевными и телесными недуги нашими одержимии, лица Твоего, Господи, ищем и с Давидом во смирении душ наших зовем: не отврати лица Твоего от нас, и уклонися гневом от рабов Твоих, Помощник нам буди, не отрини нас и не остави нас. О Всемилостивый Господи, Спасителю наш! Вообрази Сам Себе в душах наших, да во святыне и правде жительствуеши, будем сынове Твои и наследницы Царствия Твоего, и тако Тебе, Премилостиваго Бога, нашего, купно со Безначальным Отцем Твоим и Пресвятым Духом, славити не престанем во веки веков. Аминь.
Главный престол нашего храма изначально был освящен в честь Спаса Нерукотворенного Образа. В 1856 году после перестройки церковного здания главный алтарь был переосвящен во имя Обновления Храма Воскресения Христова во Иерусалиме (это было сделано по пожеланию купца Бубнова, который, очевидно, являлся одним из крупнейших благотворителей этого строительства). После воссоздания храма в 1992 году главный престол вновь освятили во имя Спаса Нерукотворенного Образа.
Величаем вас,
святителие Христовы Афанасие и Кирилле,
и чтим святую память вашу
вы бо молите за нас Христа Бога нашего
Святители Афанасий и Кирил, патриархи Александрийские
Тропарь свтт. Афанасию и Кириллу, глас 4
Делы возсиявше православия,/ все погасившие злославие,/ победителие, победоносцы бысте,/ благочестием вся обогативше,/ Церковь вельми украсивше,/ достойно обретосте Христа Бога,/ дарующаго нам велию милость.
Или сей тропарь, глас 3
Боже отец наших,/ творяй присно с нами по Твоей кротости,/ не отстави милость Твою от нас,/ но молитвами их/ в мире управи живот наш.
Кондак, глас 4
Священноначальницы величайший благочестия/ и доблии поборницы Церкве Христовы,/ вся соблюдите, поющия:/ спаси, Щедре,/ верою чтущия Тя.
Молитва святителям Афанасию и Кириллу Александрийским
О всесвятии отцы Афанасие и Кирилле, теплии наши заступницы, ересей потребители, благочестия защитители, недужным врачеве, в бедах помощницы и всем притекающым к вам теплии предстатели, помозите нам, грешным, в сем житии, и умолите Господа Бога даровати нам грехов оставление и Царствия Небеснаго наследие, да всегда прославляем Отца и Сына и Святаго Духа, и ваше милостивное предстательство, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Тропарь святителю Афанасию Великому (день памяти 2/15 мая), глас 3
Столп был еси православия,/ Божественными догматы подтверждая Церковь,/ священноначальниче Афанасие:/ Отцу бо Сына Единосущна проповедав,/ посрамил еси Ария./ Отче преподобне,/ Христа Бога моли// даровати нам велию милость.
Кондак святителю Афанасию Великому, глас 2
Правосла́вия насади́в уче́ния,/ злосла́вия те́рние изсе́кл еси́, умно́жив се́мя ве́ры одожде́нием Ду́ха, преподо́бне,/ те́мже тя пое́м, Афана́сие.
Тропарь святителю Кириллу, архиепископу Александрийскому (день памяти 9/22 июня), глас 8
Православия наставниче, / благочестия учителю и чистоты, / вселенныя светильниче, / архиереев Богодухновенное удобрение, / Кирилле премудре, / ученьми твоими вся просветил еси, / цевнице духовная, / моли Христа Бога спастися душам нашим.
Кондак святителю Кириллу, архиепископа Александрийскому, глас 6
Бездну нам учений богословия источил еси яве от источник Спасовых, ереси погружающую, блаженне Кирилле, и стадо невредимо от треволнений спасающую, странам бо всем наставник, преподобне, яко Божественная являя.
Первый в Москве храм в честь свтт. Афанасия и Кирилла, патриархов Александрийских, был поставлен в XIV веке рядом с великокняжеским теремом в Кремле у Фроловских (Спасских) ворот по повелению св. князя Димитрия Донского в память о его венчании с Евдокией, дочерью князя Димитрия Суздальского, которое состоялось 18/31 января 1366 года, в день празднования святителей. Наш храм, церковь Спаса Нерукотворного Образа, который традиционно именуют по его южному приделу церковью свтт. Афанасия и Кирилла, был построен, скорее всего, в конце XV – начале XVI веков.
Величаем тя, святителю отче Николае,
и чтем святую память твою:
ты бо молиши за нас Христа Бога нашего
Святой Николай Мир Ликийских чудотворец
Тропарь святителю Николаю (на день памяти 6/19 декабря), глас 4
Правило веры и образ кротости, воздержания учителя яви тя стаду твоему яже вещей истина: сего ради стяжал еси смирением высокая, нищетою богатая. Отче священноначальниче Николае, моли Христа Бога спастися душам нашым.
Кондак, глас 3
В Мирех, святе, священнодействитель показался еси: Христово бо, преподобне, Евангелие исполнив, положил еси душу твою о людех твоих, и спасл еси неповинныя от смерти; сего ради освятился еси, яко великий таинник Божия благодати.
Тропарь на перенесение мощей святителя и чудотворца Николая, архиепископа Мир Ликийских (день памяти 9/22 мая), глас 4
Приспе день светлаго торжества, град Барский радуется, и с ним вселенная вся ликовствует песньми и пеньми духовными: днесь бо священное торжество, в пренесение честных и многоцелебных мощей Святителя и Чудотворца Николая, якоже солнце незаходимое возсия светозарными лучами, разгоняя тьму искушений же и бед от вопиющих верно: спасай нас яко предстатель наш, великий Николае.
Кондак, глас 3
Взыдоша, яко звезда, от востока до запада твоя мощи, святителю Николае, море же освятися шествием твоим, и град Барский приемлет тобою благодать: нас бо деля явился еси, чудотворец изящный, предивный и милостивый.
Видео (кликните для воспроизведения). |
Молитва
О, пастырю добрый, учителю и наставниче наш, святителю отче Николае! Ты, ангельски пожив на земли, по преставлении твоем яко ангел благий просиял еси, молящимся тебе присный помощник являяся. Веруем от всея души и помышления, яко твоими неложными ходатайствы и благодатию, обильно дарованную тебе от Господа Спаса нашего, нашему спасению присно способствуеши. Убо и в час сей наша недостойная приими моления; свободи нас твоим заступлением от облежащаго нас суесловия и суемудрия, неправоверия и зловерия человеческаго; молися мир всем Дающему низпослати мир церквам, расточенная же воедино собрати; моли милостиваго Господа, да имиже весть судьбами спасет нас от пре грешений наших; моли благость Его, о еже милостивно подати нам и всему миру потребная, да непрестанно славим, хвалим, поем и величаем пречестное и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Добрый день. Меня зовут Екатерина. Я верующий человек, хожу в церковь, верю в Бога и Христа спасителя.Данный сайт был создан как хранилище различных молитв, которые мне удалось найти.
Сайт не призывает к действию. Если вы нашли материалы оскорбляющие Ваше чувство верующего, то напишите мне в контактную форму, он будет удален.